Pexin matkassa

Pyöräily

Tällä hetkellä kilometrejä
on kertynyt: 7107 km


Kilometrit: Tunturi Tomahawk
Kilometriseuranta aloitettu: 1.6.2021. Mittari vaihdettu 5965 km kohdalla.


Päivitetty: 25.9.2022


Huolto

Toimenpide Päivämäärä Selite
Huolto25.9
2022
Pyörä pesty ja ratastot putsattu. Etukumi vaihdettu taakse, koska kulumaa vähemmän. Etu- ja takajarrut ilmattu, sekä uudelleen keskitetty. Ketjut vaihdettu uusiin, samaa merkkiä ja mallia kuten aiemmin. Huoto tehty 7107 km kohdalla.
Huom!12.9
2022
Ketjut tarkastettu 6993 km kohdalla. Kuluma ylittänyt rajan reippaasti, (0,75%) joten hankintaan uudet ketjut. Vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä pikaisesti. Muuta: Ketjut ovat kestäneet kilometrejä hyvin. Pääsääntöisesti maantieajoa tai kevyttä soratietä. Ei juurikaan kalliorasituksia.
Huolto2.8
2022
Pyörän pesu. Ketjut puhdistettu ja voideltu uudelleen. Vaihtajan ratasto putsattu, sekä, muut rattaat. Perustarkastus tehty. Ketjujen venymä tarkastettu – ok.
Huom!24.7
2022
Ostettu pyörään uusi matkaa mittaava GPS pyöräilytietokone. Alkaen 24.7.2022 kilometritiedot päivittyvät pyöräilytietokoneesta.
Huolto4.6
2022
Tarkastettu edellä vaihdetut osat ja kiristykset. Kiristykset kierrelukitteella varmistaen. Pyörälle suoritettu pesu ja ketjujen puhdistus / voitelu. Vaihtajan ratastoa putsattu.
Huolto31.5
2022
Laakerit (173110-2RS) uusittu Tunturi Tomahawkin keskiöön. Vaihdettu myös keskiön ”kiinnityspäädyt” (kierreholkit tms.) omasta varastosta mallia: Bilteman Tuotenro. 27-0368 (Linkki)
Huom!16.5
2022
Tunturi Tomahawkin keskiön toinen laakeri meni hajalle. Keskiönmalli Chin Haur (Shimano) CH52 100 x 145 ENM BC1.37 x 24T. Laakereita keskiössä on 2 kpl mallia: 173110-2RS

Yksikään liike ei ole pystynyt tarjoamaan täysin samalaista keskiötä minulle, joten lopputuloksena päätin tilata vain uudet laakerit. Odotan laakereitten saapuvan viikolla 22. Keskiön laakeri hajosi 5 032,63 km kohdalla.
Huolto15.4
2022
Pyörän pesu ja ketjujen puhdistus / voitelu. (Huolto Veljekset Keskisen reissulle)
Huolto2.4
2022
Pyörän etujarru ilmattu.
Huolto19.3
2022
Suoritettu pyörän pesu. Taka ja eturatas puhdistettu. Vaihdettu uudet ketjut: KMC 8 Speed Z8.3, kuten aiemminkin. Vaihdetulla eturattaalla uudet ketjut vaativat n. 50km sisäänajon kevyellä maantieajolla. Vaihteilla 3 ja 4 raskaampaa rasitusta. Sisäänajon jälkeen toiminta normaalia. Ketjut vaihdettu 3158.71 km kohdalla. (Huom! Kaikkia ajettuja kilometrejä ei näy tässä). Poistettu tehdasrasva ja voideltu Mastonin ketjuöljyllä.
Huom!10.3
2022
Todettu ketjujen 0,75% venymä 3052,31 km kohdalla. Tällä hetkellä ketjuilla on ajettu 1 806,76 km. Alkuperäinen 38T eturatas vaihdettu RaceFace single nw 30T rattaaseen.
Huolto19.12
2021
Vaihdettu uudet jarrupalat eteen ja taakse. Uudet palat Shimano B03S. Hintaa paloille kertyi: 2 x 9,99€. Palat vaihdettu 2786.66 km kohdalla. Katso aiheeseen liittyvä kirjoitus: https://pexinmatkassa.fi/2021/12/21/pyoran-jarrupalat-vaihtoon/
Huolto18.12
2021
Suoritettu pyörän pesu ja ketjujen huolto. Tarkastettu kiinnitykset. Edestä ja takaa avattu jarrusatulat ja todettu palat kauttaaltaan kuluneiksi ja pinta lasittuneeksi. Pyörässä Shimanon alkuperäiset resin palat. Todettu uudet palat ostettavaksi pikaisesti. Palojen vaihtotarve taakse todettu 2786.66 km kohdalla. Ketjujen huollossa tarkastettu mahdollinen venyminen, asia kunnossa.
Huolto3.11
2021
Suoritettu pyörän pesu ja ketjujen huolto.
Huolto21.9
2021
Suoritettu pyörän pesu, ketjujen huolto ja etu/taka ratasten putsaus.
Huolto24.8
2021
Suoritettu pyörän pesu ja ketjujen huolto.
Huolto5.8
2021
Suoritettu pyörän pesu ja ketjujen uusinta. Ostettu: KMC 8 Speed Z8.3, pin length 7.3mm 114 linkkiä. Ketjut muokattu 123 + 2 (lukko) (125) linkkiseksi, jonka pyörä vaati (Tunturi Tomahawk FatBike) 26″. Vaihto kohdassa: 1245.55 km, jolloin 0.75% venymä alkuperäisessä ketjussa. Ketjusta poistettu tehdasrasva ja voideltu.
Huolto13.7
2021
Suoritettu pyörän pesu ja ketjujen huolto / rataspuhdistus
Huolto27.6
2021
Suoritettu pyörän pesu ja ketjujen huolto.