Pexin matkassa

Pyörän jarrupalat vaihtoon

nolla0
Shimano B03S jarrupalat eteen ja taakse. Yhteishinta: 20€


Reilun parinviikon ajan Tunturi Tomahawk pyöräni on antanut sellaisia oireita, että voisi olla aika uusia jarrupalat. 😁 Ai, että minkälaisia oireita? No, ainoana oireena on jarrutuksessa kuuluva älytön meteli. 🤣 Meteli levyjarrullisissa pyörissä on siis aivan korvia riipivää, eikä pyörällä tee mieli juurikaan ajella ylimääräisiä tai ainakaan jarrutella. 😃 Sanotaanko, että tämä on ominaisuus, joka kertoo viimeistään, että nyt on aika tehdä jarruille jotakin.

Minun pyöräni tapauksessa tiesin, että levyjarrun pinta on mahdollisesti päässyt jo sen verran ”lasittumaan”, että se saa aikaan tuon korvia riipivän äänen jarrutuksessa. Pintojen kevyellä hionnalla olisi paloille saanut ehkä vielä parin kuukauden käyttöiän, mutta uusien vaihtaminen kannattaa aina. 😉 Kun lähdet paikantamaan ylimääräisten äänien / ongelmien aiheuttajaa on ehdottomasti apua, jos tunnet pyöräsi hyvin. ☺️ Tiedät tarkalleen mitä pyörällesi on tehty ja kuinka useasti esimerkiksi ruuvien kireydet on tarkastettu.


Katsotaan kuvien avulla, kuinka minä suoritin jarrupalojen vaihdon Tunturi Tomahawk 26″ läskipyörään. 😀

eka1
Kuva 1: Jarrusatulan ruuvien irrottaminen


Yllä näet kuvan, jossa polkupyörän jarrusatula on vielä kiinni. Punaisilla pisteillä merkityt kuusikulmaiset ruuvit (2kpl) irrotetaan, jolloin jarrusatulan voi nostaa suoraan pois jarrulevyn päältä.

toka2
Kuva 2: Irroitetaan jarrusatulan ruuvit kuusikulmaisella avaimella.

neljas4
Kuva 3: Jarrusatula irrotettuna ja nostettuna pois jarrulevyn päältä.


Kun kummatkin ruuvit on irrotettu pitäisi jarrusatulan nousta helposti pois jarrulevyn päältä ilman työkaluja. 😃

viides5
Kuva 4: Irroitetaan sokka, joka pitää jarrupaloja paikallaan.


Jarrupalat pysyvät paikoillaan sokan avulla. Nyt meidän tulee irroittaa sokka, jotta voidaan poistaa vanhat ja kuluneet osat. Sokan poistamiseen voit käyttää pieniä pihtejä. Suorista ensiksi sokan taitettu pää ja vedä sen jälkeen nuolen osoittamasta kohdasta sokka pois kokonaan. 😉 Sokka tulee ulos helposti kun taivutettu pää on suoristettu ensiksi.

kuudes6
Kuva 5: Jarrupalojen poistaminen satulasta.


Kun sokka on irroitettu kokonaan voidaan jarrupalat ja metallikehys poistaa helposti jarrusatulasta. Paina etusormella punaisen pisteen osoittamasta kohdasta ja ota jarrupalat ja kehikko vastaan toiselta puolelta. Osat tulevat jälleen kerran melko vaivatta ulos. Voi olla, että vähän joudut auttamaan toiselta puolelta paloja käsin, jotta ne pääsevät tippumaan paikoiltaan. Tässäkään vaiheessa sinun ei pitäisi tarvita erillisiä työkaluja. 😄

seitsemas7
Kuva 6: Tästä on jo helppo ottaa ja vetää vanhat palat pois.
kahdeksas8
Kuva 7: Vanhat jarrupalat ja niiden ”jousikehikko” kädessä.


Kun vanhat palat on poistettu jarrusatulasta käy useasti niin, että kaikki osat irtoavat toisistaan. Ei hätää! 😁 Näin se kuuluukin mennä. Jarrupalat eivät siis ole millään kiinni metallisessa kehikossa. Kehikko toimii oikein asennettuna pienenä ns. jousena, joka sitten kampeaa palat oikeaan asentoon satulassa. Tutki ja kokeile kuinka kehikon kuuluu olla paloihin nähden. 😀

yhdeksas9
Kuva 8: Uudet osat kädessä.


Seuraavaksi meidän tulee asentaa uudet palat paikoilleen. Riippuen pyöräsi huoltotiheydestä, voi olla hyvä putsata jarrulevy ennen uusien palojen asentamista siihen tarkoitetulla puhdistusaineella. Pidä myös huolta, että et turhaan sotke uusia paloja likaisilla käsillä. 😅 Tässä Shimanon paketissa tuli kaksi ylimääräistä varasokkaa, jotka näkyvät paketissa takana. Oikein hyvä juttu, kun lähdetään seuraavan kerran huoltamaan jarruja niin saa vain vaihtaa uuden sokan vanhan tilalle. Turvallisuus ennen kaikkea! ☺️

kymmenes10
Kuva 9: Sovitetaan metallinen kehikko paikoilleen ensimmäiseen palaan. Huom! Jarrupalassa ”tehdasmoskaa” hieman kiinni alareunassa.


Yllä kuvassa näkyy selkeästi kuinka kehikon tulee asettua jarrupalaan nähden. Kehikko sopii paikalleen juuri oikein. On tärkeää, että tässä vaiheessa ei käytetä ylimääräisiä työkaluja. Varo aina vaurioittamasta jarrupalan pintaa. Seuraavaksi asetetaan vain toinen pala omalle paikalleen ja pidetään pakettia kasassa. 😄

yhdestoista11
Kuva 10: Uudet jarrupalat asetettuna kehikkoon.


Yllä kummatkin palat ovat nyt paikallaan eikä erillisiä kiinnityksiä palojen ja kehikon välille tarvita. Nyt vain laitetaan uusi ”paketti” jarrusatulaan. 😁 Työnnät uudet palat kehikkoineen satulan sisään niin korkealle, että sokka saadaan palojen ja kehikon rei’istä sisään. 🤣

kahdestoista12
Kuva 11: Uusi sokka lukitsee uudet osat taas jarrusatulaan.


Aseta paketissa tullut uusi sokka niin, että se menee satulan ja uusien osien rei’istä lävitse. Näin uudet palat ja kehikko pysyy oikeassa asennossa ja meidän on taas turvallista pyöräillä. 😉 Pyörittämällä sokkaa sormella ja samalla työntämällä sitä saat sen menemään helpommin paikoilleen. Lopuksi vielä muista taittaa sokan toinen piikki niin, että sokka ei vahingossakaan pääse lähtemään itsellään irti. Huom! Tämä on tärkeä muistaa! 👍

kolmastoista13
Kuva 12: Taita uuden sokan toinen piikki, jotta sokka pysyy kunnolla kiinni. Käytä pieniä pihtejä taittamiseen.


Seuraava vaihe onkin, että me nostamme jarrusatulan takaisin jarrulevylle ja haemme sille sen oikean kohdan. Nyt on mahdollista, että uusien jarrupalojen välillä on niin vähän tilaa, että jarrulevy ei mahdu palojen väliin. Tässä kohdassa tarvitaan hieman kärsivällisyyttä. ⚠️ Voit koittaa satulan yläpuolelta ujuttaa paloja hieman sivummalle sopivalla apuvälineellä. 🪛 Paloja voi koittaa siirtää hieman myös alapuolelta, mutta vain jarrupalojen reunasta. Älä koske palojen jarrutuspintaan millään työvälineellä. ‼️ Kun palat ovat asettuneet oikein pitäisi jarrulevyn mahtua vaivatta uusien palojen väliin. Kokeile rohkeasti vain sovittaa uudelleen satulaa paikoilleen. Tämä kohta voi vaatia useamman yrityksen, mutta ole kärsivällinen. Väkivaltaa tässä kohdassa ei tule käyttää! ⚠️

neljastoista14
Kuva 13: Satulan sovittelua paikoilleen.


Kun satulan ruuvin reiät alkavat olemaan kohdillaan on satula asetettu hyvin omalle paikalleen. Ota satulan kuusikulmaiset ruuvit ja kierrä ne paikoilleen. Kiristä ruuveja sen verran kiinni, että satula istahtaa varmasti kohdilleen. Älä kuitenkaan kiristä ruuveja loppuun asti tässä vaiheessa vielä. Meidän pitää lopuksi keskittää jarru, jotta palat ottaisivat yhtä paljon kummaltakin puolelta. ⚠️

viidestoista15
Kuva 14: Laita ruuvit paikoilleen satulaan, mutta älä kiristä vielä kokonaan.


Nyt on tärkeää, että et ole kiristänyt satulaa vielä paikoilleen. Varmista kevyesti satulaa heiluttamalla, että sillä on mahdollisuus hieman liikkua. (Tässä tapauksessa sen pitäisi vähän heilua vielä) Varmista kuitenkin, että satula on nyt omalla paikallaan ja tarpeeksi syvällä jarrulevyyn nähden. Jos olet epävarma paina hieman jarrusatulaa kevyesti kädellä alas päin kohti jarrulevyä. ⚠️

Seuraavaksi paina jarrukahvasta niin, että jarrupalat ottaa kiinni. Tässä normaali jarrukahvan painaminen riittää. Paina kahvasta pari kertaa rauhallisesti ja jätä jarrukahva pohjaan viimeisellä kerralla. ⚠️ Toisella kädellä kiristä satulan kummatkin ruuvit kiinni saakka. Kun olet kiristänyt ruuvit voit vapauttaa jarrukahvan. Nyt jarru on keskitetty ja uudet palat ovat käyttövalmiit. Varmista vielä lopuksi, että kiristit kaikki tarvittavat ruuvit. ⚠️

On mahdollista, että jarrujen keskittämisen joutuu tekemään vielä toisenkin kerran. Jos kaikki tuntuu pelaavan oikein ja kunnolla niin anna vain mennä. 🚴🏽‍♀️ Ai niin, vaihda toki vielä eteenkin uusi jarrupalapaketti (näissä kuvissa vaihdettiin siis taakse uudet jarrupalat). 😂

Ja ai niin… Pyörä hiljeni totaalisesti ja nyt on taas mukava jarrutella, kun ei ole päätä riipivää huutoa. 😂 Näin pienellä huoltotyöllä saatiin taas homma toimimaan ja pyöräilystä voi nauttia kunnolla. ☺️

Tässä oli siis minun tapani vaihtaa jarrupalat omaan pyörääni. Jokainen tehköön asian omalla tavallaan, enkä anna takuuta siis tälle minun tavalleni. 🤣🤣 Kiitos, jos olit tämänkin jutun parissa! Eiköhän me taas palata uusien juttujen merkeissä tässä jossain vaiheessa. 😘

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.