Pexin matkassa

Tunturi liidättää metsäpoluille

Ajat ovat todellakin muuttuneet ja sisäinen rällästäjä on päästetty hieman irtaantumaan. 😂 Tein tässä taannoin uuden hankinnan, jota ei toden totta ole tarvinnut katua hetkeäkään. Ostin elämäni ensimmäisen Fat bike polkupyörän, eli läskipyörän. 😆 Nyt minulla siis on Tunturi Tomahawk 26″ läskipyörä. Pyörässäni on kahdeksan vaihdetta, jotka liidättävät minut toistaan upeimmille metsäpoluille. 😍

Tunturi Tomahawk 26″


Jos vähän jotain pyörästä nyt kertoisin niin runkokoko on 43cm. Runkomateriaali on terästä, joka taas on hieman painavempaa. Tämä ei mielestäni ole ratkaiseva tekijä normaali toiminnassa. Tunturissa etuhaarukka, ohjaustanko, vanteet, ohjainkannatin ja istuinkannatin on alumiinia. Jarrujen virkaa toimittaa Shimano MT-200 hydrauliset levyjarrut. Takavaihtajana on Shimano RD-M360 Acera 8-v ja vaihdevipuina Shimano SL-M315 Altus. Kampisarja on Zephyr Fat 38T, sekä takaratas pakkana Shimano HG-31 11-34T. Tunturissa renkaina ovat Chaoyang Big Daddy 26×4.0, jotka kooltaan 26 100-559. Tällä pyörällä käyttäjänkokosuositus (alaraja) on 145cm ja ylärajasuositus on 200cm. Tässä ehkä oleellisimmat tiedot tästä pyörästä. 😄

Pyörän tuotetiedot tästä!

Kuvassa lisävarusteita pyörään.


Yllä olevassa uudessa kuvassa on pari lisävarustetta, jotka halusin ehdottomasti hankkia pyörääni. 👍 Pakkohankintahan oli juomapullo ja teline. Pyörässä oli jo luonnollisesti paikka perustelineelle, joten sen kiinnitys kävi vaivatta. XXL -myymälästä edullisesti yhteishintaan noin 8€. Prismasta löysin sitten tankoon kiinnitettävän pienen ”laukun” ja taka / etu -lokasuojat. Asensin lokasuojan vain taakse. Hintaa lokasuojilla oli noin 14€ ja laukulla 5€. Edullisia pieniä lisäyksiä siis pyörään. 😁

Falcone ja Tunturi


Minusta ja vaimostani tuli kummastakin läskipyörien ensiomistajat. 👍 Kummatkin ovat tykänneet pyöristään ja meidän pyöräilyt ovat saaneet aivan uuden ulottuvuuden. Emme enään vaihtaisi näitä pyöriä pois! 😂

Kohti Paukanevan pitkospuita 👍

Tämä oli tälläinen pieni esillenosto. Tulevaisuudessa toivon, että voin jakaa tänne retkikuvia pyöräilystä. Haluan päästä tekemään pieniä ja suuria reissuja Tunturin selässä tulevaisuudessa. 😍 Kilometrejä on jo poljettu taakse reippaalla kädellä. Toivottavasti niitä on vielä paljon edessä! 🤩 Kiitos, jos jaksoit lukea tämänkin artikkelin! Jatketaan matkaa ja kenties nähdään luonnossa? 😏



6 ajatuksia “Tunturi liidättää metsäpoluille”:sta

  1. Timo

    Mitkä on nyt kokemukset? Teinille viime kesänä ostettu Tomahawk kitisee jarruista, naukuu stongasta ja vaihteetkin paukkuu. Aivan susi vehje

    1. pexinmatkassa Kirjoittaja

      Hei Timo ja kiitos kommentistasi!

      Minulla on edelleen hyviä kokemuksia pyörästäni. Voisin tässä yrittää lyhyesti selittää mitä itse olen kohdannut. Ostin myös pyöräni viime kesäkuun alussa. Olen ajanut ympäri vuoden pyörälläni ja vuoden loppupuolella alkoi myös jarruni kirskumaan aivan älyttömästi. Jarruttaa ei siis enään kehdannut. No, mutta minulla oli tiedossa että tämä on edessä. Jarrupalojen pinta alkoi olla jo sen verran lasittunut, että jarruttaessa pääsi älytöntä kirskuntaa. Jarrupalojen vaihtaminen poisti minulta tämän ongelman.

      Alkuperäinen satulan kiinnittimen kiristin on minulta murtunut ja korjasinkin sen kilopulttitavaralla. Tämä taisi tulla kustantamaan sen muutaman euron. Minulla oli satulan kanssa sitä ongelmaa, että se löystyi ja nitisi, kun ajoin maastossa pomppuja. Syy sitten löytyi kiinnittimen murtumasta, joka lopulta hajosi kunnolla.

      Vaihteet ovat itselläni toimineet vallan mukavasti, enkä ole niiden kanssa kohdannut minkäänlaisia ongelmia. Ikinä ei ole mihinkään päin paukkuneet vaan toiminut todella mallikkaasti.

      Nyt kun 5000 km tuli täyteen niin keskiöstä hajosi kappaleiksi toinen laakeri. Kokonaista keskiötä on vaikea löytää alkuperäisenä. Itse siis päädyin tilaamaan uudet laakerit vain. Hintaa kahdelle laakerille tuli 26€. Kannattaa muistaa, että takuuta osille on 2-vuotta ja rungolle 5-vuotta. Omalla kohdallani halusin itse säätää ilman takuuasioita. Luulenpa, että sain myös näin pyöräni nopeampaa käyttöön. 🙂

      Nyt siis taas ajelen pyörälläni ja kerrytän lisää kilometrejä. Jossain vaiheessa haaveilen uuden pyörän ostoa. Luulen kuitenkin, että ajetut kilometrini ja raskas rasitus kallioilla ja metsäpoluilla ovat osaltaan rasittaneet laakereita ja edes auttaneet toisen rikkoontumiseen. Kenties kevyemmässä ajossa olisivat vielä kestäneet pidempäänkin.

      Loppuvedoksena olen edelleenkin tyytyväinen pyörääni.

  2. Kristian

    Moroja! Kysyisin tuosta Tunturin fätistä, että miten tuo runkokoko? 43cm kuulostaa kovin pieneltä. En tiedä minkä kokoinen olet, mutta itse olen 187cm ja fättiä hankkimassa. Eli sopiiko minkä kokoiselle ukolle tuo Tomahawk sinun mielestä? Kiitos jos viitsit vastata.

    1. pexinmatkassa Kirjoittaja

      Moro! Pahoittelut pienestä viivästyksestä. Jos ilmoitettuun max kokosuositukseen on uskominen niin se olisi sen 200cm. Alarajaksi pituudelle olisi ilmoitettu 145cm. Eli se pari metrinen kaveri voisi vielä ajellakkin. 🙂 Itse olen viimeisten mittausten mukaan noin 179cm (jos en nyt hirveästi ole kutistunut). 🙂 Koen pyörän kuitenkin itselleni just eikä melkeen sopivaksi, näillä omilla säädöilläni. Ohjaustangon säätöihin minun ei ole tarvinnut koskeakkaan missään vaiheessa. Kulmaakin saisi halutessaan muutettua erillisellä palalla. Uskon siis, että minuakin hieman pidemmät kaverit olisivat sopivia ajajia. Olemmehan toki kaikki omia yksilöitä.

  3. FatBiker

    Vaimollasi siis tuo cittarin falcone? Mikähän siinä on rungon koko, kun faktaa ei tunnu löytyvän kyseisestä fillarista?

    1. pexinmatkassa Kirjoittaja

      Nyt on kyllä unohtunut kokonaan vastaamatta tähän, joten pahoittelut siitä. Kyllä, vaimolla on Citymarketin Falcone. Jos Tunturi ilmoitti minun pyörälle runkokoon 43cm ja sen saan runkoputkesta juuri. Falconella tuo olisi noin 42cm minun mittanauhallani. Eipä tahdo oikein mistään mitään löytyä tuosta pyörästä.

Vastaa käyttäjälle Kristian Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.